Prognozowanie jako klucz do sukcesu firmy: 10 kroków procesu
- Karol Danielak
- 18 sie 2023
- 2 minut(y) czytania
Zaktualizowano: 1 wrz 2023
W dzisiejszej rzeczywistości proces prognozowania nabiera znaczenia kluczowego dla powodzenia każdej organizacji na dynamicznym rynku. Współczesne realia sprawiają, że umiejętne przewidywanie przyszłego popytu staje się jeszcze ważniejsze dla osiągnięcia sukcesu biznesowego.
Warto jednak zrozumieć, że prognozowanie nie sprowadza się do poszukiwania magicznej formuły czy wzoru, który by precyzyjnie przewidział przyszłość. Jeśli w Twojej firmie obszar popytowy (takie działy jak marketing, sprzedaż czy obsługa klienta) potrafią skutecznie, regularnie i z odpowiednią dokładnością gromadzić informacje o przyszłym popycie, to może okazać się, że nie potrzebujesz skomplikowanych wzorów do tworzenia prognoz. Czasem wystarczy prosta matematyka lub analiza statystyczna oraz zdrowy rozsądek.
W tym procesie nauka i komunikacja odgrywają ogromną rolę. Stworzona prognoza powinna skłonić całą organizację do zastanowienia się nad dwoma kluczowymi pytaniami:
Czy jesteśmy w stanie sprostać prognozowanemu popytowi? Proces prognozowania powinien prowokować do refleksji nad zdolnościami organizacji do obsłużenia spodziewanego popytu.
Czy spełnienie prognozowanego popytu zapewni realizację celów finansowych? Odpowiedź na to pytanie pomaga w określeniu, czy prognoza nie tylko jest możliwa do zrealizowania, ale również czy przyniesie korzyści finansowe.
Dalsza praca nad tymi dwoma kwestiami w ramach procesu planowania sprzedaży i operacji (S&OP) pozwala wypracować plan produkcji, będący kluczowym narzędziem na drodze do osiągnięcia sukcesu.
W poniższych dziesięciu krokach przedstawiamy, jak skuteczniej podejść do procesu prognozowania.

Pamiętaj, że proces prognozowania to dynamiczna praktyka, która wymaga ciągłego doskonalenia. Dzięki temu Twoja firma będzie w stanie skutecznie planować przyszłość i osiągać wyznaczone cele biznesowe.
Aby proces ten był skuteczny, warto sięgnąć po odpowiednie narzędzia i metody. Współczesne technologie umożliwiają bardzo zaawansowane podejście do prognozowania. Narzędzia oparte na analizie danych, uczeniu maszynowym oraz sztucznej inteligencji mogą znacząco zwiększyć trafność prognoz poprzez uwzględnienie większej liczby zmiennych oraz bardziej skomplikowanych wzorców.
Post opisuje całościowy proces prognozowania jako element nadrzędny i jego celem jest zainspirowanie do podejścia holistycznego wobec prognozowania. Samo ustalenie wartości przyszłej sprzedaży, niezależnie od tego jak bardzo trafnie, nie determinuje tego czy klient otrzyma towar na czas, a firma zmaksymalizuje swoje zyski obsługując ten popyt.
Comments